İş Yeri Sigortası Nedir?
    İş yeri sigortası, iÅŸ yerlerini doÄŸal afetlerin yanı sıra yangın, elektrik kaçağı, su baskını ve hırsızlık gibi istenmeyen durumlardan korumayı amaçlayan bir sigorta türüdür. Haftanın birçok günü faaliyette olan iÅŸletmeler gerek doÄŸal gerekse kaza durumlarından ötürü sürekli olarak risk altındadır. Bu sebeple iÅŸ yeri sahipleri, dükkanlarını ya da iÅŸletmelerini güvence altına alabilmek için iÅŸ yeri sigortası yaptırırlar.Â
    İş yeri sigortası, iş yeri ya da mülk sahibi ile sigorta şirketi arasında gerçekleşen anlaşma doğrultusunda farklı durumları kapsayabilir ve farklı koşullara sahip olabilir. Sigortanın güvence altına aldığı durum ve eşyaların sayısı arttıkça, ilgili sigortanın prim ödemesi de artar. Dolayısıyla iş yeri büyüdükçe ve iş yeri içerisinde yer alan malların sayısı arttıkça, işletme sahibinin sigorta şirketine yapacağı prim ödemelerinin de artacağı söylenebilir.
İş Yeri Sigortası Neden Yaptırılır?
    İş yeri sigortası yaptırmanın esas amacı, iÅŸletmeyi ortaya çıkabilecek risklere karşı maddi olarak korumaktır. Ä°ÅŸ yeri içerisinde yer alan malların ve iÅŸ yerinin kendisinin her zaman zarar görebilme ihtimalinin olduÄŸu bir gerçektir. Bu sebeple, olası bir kaza ya da doÄŸal afet durumu iÅŸletmelerde ağır maddi hasarların ortaya çıkmasına sebep olabilir. Bu durum da iÅŸ yeri sahiplerinin ekonomik olarak etkilenmelerine neden olur.Â
    İş yerinin büyüklüğü ve iÅŸ yeri içerisinde yer alan malların sayısı ve cinsine baÄŸlı olarak bu maddi hasarın boyutu çok yüksek seviyelere çıkabilir. Ä°ÅŸ yeri sigortası, sıralanan bu olumsuz durumlara karşı iÅŸletmeyi korur ve iÅŸletmenin zarar görmesi durumunda iÅŸ yeri sahiplerine sigorta poliçesinde geçerli olan bir ödeme yapar. Bu ödeme, iÅŸ yerinde ortaya çıkan maddi hasarların giderilebilmesini saÄŸlar.Â
İş Yeri Sigortası Yaptırmanın Avantajları
    İşlerin yolunda gittiği ve kar oranlarının oldukça tatmin edici olduğu bir işletmede istenmeyen bir kaza durumunun ortaya çıktığını düşünelim. Bu durumda iş yeri sahibi, söz konusu kazanın ortaya çıkma ihtimalini bilmediğinden, bu olumsuz duruma hazırlıksız yakalanabilir. Bu da işletmenin geleceğini ve iş yeri sahibinin ekonomik durumuna oldukça kötü etkiler.
    Kaza ve yürütülmekte olan işin boyutuna bağlı olarak, olası kaza durumlarında işletmeler iflas dahi edebilirler. İş yeri sigortası yaptırmış olan iş yeri sahipleri, bu tür olumsuz durumlardan çekinmek durumunda kalmadan ticari faaliyetlerini sürdürebilirler. Dolayısıyla işyeri sigortası yaptırmanın en büyük avantajı, ortaya çıkabilecek olumsuz durumlara karşı bir önlem almış olmaktır.
İşyeri Sigortalarının Teminatları
    İş yeri sigortası, iÅŸ yeri sahibi ve sigorta ÅŸirketi arasında yapılan sigorta anlaÅŸması doÄŸrultusunda bir kapsayıcılığa sahiptir. Bu anlaÅŸma her ne kadar kiÅŸiden kiÅŸiye deÄŸiÅŸse de iÅŸyeri sigortalarının genellikle kapsadığı olumsuz durumlar bellidir.Â
Buradan hareketle, işyeri sigortalarında geçerli olan temel teminatlar şu şekilde sıralanabilir:
    Sel ve su basması durumları
    Hırsızlık
    Fırtına
    Deprem ve yıldırım
    Yangın
    Heyelan ve diğer toprak olayları
    Terör, eylem ya da kötü niyetli saldırılarÂ
    Elektrikli cihazlardan kaynaklanan olumsuz durumlar
İş Yeri Sigortası Nasıl Yapılır?
    İş yeri sigortası yaptırmak isteyen iÅŸletme sahiplerinin öncelikle hangi durumlara karşı iÅŸ yerlerini korumak istediklerine karar vermeleri gerekir. Bunun ardından iÅŸyerinde korunmak istenen mallar belirlenir. Bu aÅŸamaların ardından iÅŸyeri sahipleri, kendi bütçelerine uygun olarak bir sigorta ÅŸirketi tercih ederler.Â
    Sigorta şirketleri ise kişilerin işyerlerinin büyüklüğüne, mallarının sayısına, niteliğine ve kişilerin özel isteklerine bağlı olarak bir sigorta sözleşmesi hazırlar. İş yeri sahibi ve sigorta şirketinin anlaşması sonucunda işyeri sigortası yaptırılmış olur.
İşyeri Sigortasının Fiyatları Nasıl Belirlenir?
    İş yeri sigortası yaptıran iÅŸ yeri sahipleri, sigorta ÅŸirketlerine düzenli olarak bir prim ödemesi gerçekleÅŸtirir. Bu prim ödemelerinin iÅŸverenden iÅŸverene farklılaÅŸtığı görülür. Bu durumun temel sebebi, iÅŸyeri sahipleri ve sigorta ÅŸirketleri arasında imzalanan iÅŸyeri sigortasının kapsamıdır.Â
    Örneğin kimi işyeri sigortaları, iş yerlerini yalnızca doğal afetlerden korur. Bazı işyeri sigortaları ise iş yerlerini yangın, kaza, hırsızlık ve su baskını gibi olası birçok kötü durumdan koruyabilir. Bu noktada örnek olarak verilen bu iki farklı işyeri     sigortası türünün prim ödemelerinin farklı olduğu görülür. Bu durumun ortaya çıkmasına ya da farklı bir şekilde söylenecek olursa işyeri sigortasının fiyatlarının değişiklik göstermesine neden olan temel kriterler şu şekilde sıralanabilir:
İş yerinin faaliyet alanı
İş yerinin büyüklüğü
İşyerinin yer aldığı bölge
Poliçe kapsamı ve ek teminatlar
İş Yeri Sigortası Nasıl ve Ne Zaman Yenilenir?
    İşyeri sigortasının yenilenmesi zorunlu deÄŸildir. Ä°ÅŸ yeri sahipleri, iÅŸ yeri sigortası yaptırırken sigorta ÅŸirketleri ile belirli bir vade üzerine anlaşırlar. Bu süre boyunca kiÅŸiler, sigorta ÅŸirketleri ile yaptıkları anlaÅŸma doÄŸrultusunda belirlenmiÅŸ olan primleri öder.Â
    Taraflar arasında yapılan anlaÅŸmanın son bulmasının ardından sigortanın yenilenip yenilenmeyeceÄŸi tamamen iÅŸyeri sahibine baÄŸlıdır. Bu durumda iÅŸ yeri sahipleri, sigortanın yenilenmesini isteyebilir ya da söz konusu anlaÅŸmaya son verebilirler.Â
İşyeri Sigortalarının Geçerliliği
    İş yeri sigortası poliçede belirlenen süre boyunca geçerlidir. Sigortanın geçerlilik süresi boyunca iş yerinde herhangi bir olumsuzluk yaşanması halinde, sigorta poliçesindeki teminatlar kapsamında iş yerindeki hasar, sigorta şirketi tarafından karşılanır.
    Yanlış beyan ve sahte belge gibi yasal olmayan durumların yaÅŸanmaması ve prim ödemelerinin düzenli bir ÅŸekilde gerçekleÅŸtirilmesi, iÅŸyeri sigortasının devamı için yeterlidir. Bu durumların dışındaki herhangi bir ihtimal, iÅŸyeri sigortasını geçersiz kılmaz.Â
    Bazı durumlarda kiÅŸiler iÅŸyerlerinin boyutu, bulunduÄŸu bölge ya da iÅŸyerinin faaliyet alanı gibi konularda yanlış beyanlarda bulunur. Bu durum yasal olmamakla birlikte söz konusu iÅŸyeri sigortasının geçerliliÄŸini yitirmesine neden olur.Â
İş Yeri Sigortası Primleri Nasıl ve Ne Zaman Ödenir?
    İş yeri sigortası prim ödemeleri, iÅŸ yeri sahipleri tarafından nakit, kredi kartı,havale veya eft ile kolaylıkla gerçekleÅŸtirilebilir.Â
    İş yeri sigortası ödemeleri söz konusu olduÄŸunda üzerinde durulması gereken asıl konu, iÅŸ yeri sahiplerinin ilgili prim ödemelerini zamanında yapmalarıdır. Sigorta primleri poliçede belirtilen tarihlerde, yapılan anlaÅŸmaya göre düzenli olarak ödenir.Â
İş Yeri Sigortası Nasıl İptal Edilir?
    İşyeri sigortasının iptal edilebilmesi, iş yeri sahipleri ile sigorta şirketleri arasında yapılan anlaşmalara bağlı olarak belirlenir. Bazı durumlarda kişiler ile şirketler arasında yapılan anlaşmalar, belirli bir süre devam edecek şekilde düzenlenmiş olabilir. Fakat sigorta sözleşmelerinde böyle bir durumun yer almaması durumunda kişiler, istedikleri zaman iş yeri sigortalarını feshedebilirler. Bunu yapmak için iş yeri sahiplerinin sigorta şirketleri ile iletişime geçmeleri ve birtakım yasal işlemler gerçekleştirmeleri gerekebilir.
İş Yeri Sigortası Ek Teminatları Nelerdir?
    İş yeri sigortaları, temel olarak belirlenmiÅŸ durumlara karşı iÅŸ yerlerini ve iÅŸ yerleri içerisinde yer alan malları güvence altına alır. Fakat kiÅŸilerin iÅŸ yeri sigortalarını ek teminatlarla güçlendirmeleri, iÅŸ yerlerinin daha sıkı bir ÅŸekilde korunmasını saÄŸlar.Â
Bu doğrultuda iş yeri sigortası ek teminatları şu şekilde sıralanabilir:
Binanın deprem sebebiyle yıkılması
Makine benzeri alet ve cihazların kırılması ya da bozulması
Hırsızlık durumları
3. şahıs mali mesuliyet
İşyeri sigortasının ek teminatları, sigortalı kişinin ihtiyaçlarına ve sigorta şirketlerine bağlı olarak da değişiklik gösterebilir.